laurie21.reismee.nl

Yarrawonga cattle station

Hee allemaal!

Zoals sommige van jullie al weten, bevind ik me nu op een heuse cattle station in Queensland. Het was nog een heel gedoe om hier te komen: op maandag ondernam ik de 4 uur durende treinreis van Stratford naar Melbourne. Eenmaal in Melbourne aangekomen, wilde ik me het liefste meteen weer omdraaien: wat een drukte zeg! Overal mensen die tegen je aan botsen. In Melbourne verbleef ik bij een Zweeds kennisje in Footscray. Om 5 uur 's morgens vertrok ik daar al weer om de trein naar Southern Cross te halen en van daar de bus naar het vliegveld. Het was even spannend omdat mijn vliegtuig om 7.15 u zou vertrekken en de eerste trein pas om 5.16 u. Er mocht dus absoluut niks misgaan! Gelukkig deed het dat ook niet en kwam ik netjes een uur van te voren op het vliegveld aan, waar mijn vlucht vertraagd bleek te zijn :-(. Gelukkig had ik in Brisbane toch al ruim de tijd om over te stappen op het vliegtuig naar Emerald. Alle tijd voor een lekker ontbijtje, DACHT IK. Toen we een half uurtje later dan gepland in Brisbane aankwamen, bleek mijn backpack foetsie te zijn! Wel cirkelde er een andere backpack rond in precies dezelfde reishoes als de mijne, Hmmmm. Het bleek dus dat iemand anders de verkeerde backpack meegenomen had (eerlijk is eerlijk, ik dacht ook dat de hare de mijne was, ware het niet dat er een andere naam op het etiket stond!), om er vervolgens mee naar de internationale terminal te gaan en om mijn backpack in te checken op een vlucht naar Auckland, Nieuw Zeeland!

Inmiddels had ik me gemeld bij de balie van mijn vliegtuigmaatschappij Jetstar die weer contact opnamen met de vliegtuigmaatschappij die op het label van de andere backpack vermeld stond (Tiger Air), die weer contact opnamen met de betreffende persoon die vervolgens de backpack terug moest zien te krijgen en een taxi naar de domestic terminal moest nemen om de backpack op tijd bij mij te krijgen. Uiteindelijk had ik mijn backpack een half uur voordat mijn vliegtuig zou vertrekken terug. Dat was even stressen dus! Met opnieuw een half uur vertraging (nee, die had ik niet veroorzaakt, dat had meer te maken met het feit dat ze op het vliegveld van Brisbane niet heel goed kunnen plannen gezien het feit dat er om de een of andere reden altijd te veel luchtverkeer is) kwam ik uiteindelijk in Emerald aan waar ik opgehaald werd door Colin, mijn nieuwe baas.

Het was een rit van ongeveer 2 uur naar Yarrawonga dat ongeveer 20 km ten zuiden van Blackwater ligt. Blackwater is een klein plaatsje in Central Queensland en 'THE mining capital of Australia'. De eigenaren van Yarrawonga hebben drie verschillende stations: St. Helens, Longdale en Yarrawonga. Wij verblijven op de laatste. Ik woon hier samen met een ander backpacker in een klein huisje waar we een keukentje, een badkamer en ieder onze eigen slaapkamer hebben. De andere backpacker heet Karlotta en komt uit het noorden van Duitsland. Toevallig heb ik ook samen met haar de trainingsweek bij VisitOz gedaan. Verder delen we het huisje met een baby-kangaroe en een aantal gekko's die me de eerste nacht wakker maakten met hun getrippel door mijn airco. Het is hier overigens bloedheet, ongeveer 36-38 graden.

Mijn dag begint als ik om kwart voor 6 opsta. Om half 7 ga ik dan de twee kalfjes, Yuki en Milo, de fles geven (ze zijn zooo schattig :-)) en de kippen voeren en eieren rapen enzo. We werken hier in teams van twee, Karlotta werkt met de zoon van de baas, Matthew en ik werk met de ouwe baas zelf (Colin). 's Morgens gaan we meestal vee drijven. De paarden gaan dan in de truck en dan rijden we naar de cattle yards waar zich een groot aantal stieren bevinden. Wij drijven dan meestal de jonge stieren (ook wel weaners genoemd) naar een wei en terug om ze te laten wennen aan het drijven. 's Middags doen we de wat minder intensieve klusjes omdat het dan vrij warm wordt. We werken meestal tot half 7, 7 uur door. We werken 6 dagen in de week, dus dat is best wel intensief. Er wordt hier verder totaal anders met de dieren omgegaan als we thuis gewend zijn. Honden worden niet aangehaald :-( :-( en afgeschoten als ze niet goed functioneren rondom het vee. De paarden worden wat beter behandeld hoewel ze toch alles anders doen als thuis. De rijstijl is ook anders, maar die bevalt me wel, er wordt veel meer met zit en benen gereden.

Het leven is best wel zwaar hier, maar het verdient goed en als ik denk wat ik met dat geld allemaal ga doen, lijkt het allemaal wel de moeite waard. Het plan is om hier 3 maanden te blijven. In maart vlieg ik dan naar Nieuw Zeeland om daar een maandje rond te toeren om begin april naar Sydney te vliegen, daar een weekje rond te kijken om vervolgens op surfkamp te gaan (je kunt immers niet naar Australië gaan en dan niet surfen). Zo'n surfkamp brengt je dan van Sydney naar Brisbane en van Brisbane trek ik dan omhoog naar Cairns terwijl ik ondertussen de Whitsunday eilanden en het Great Barrières Reef bezoek en ga snorkelen. Het plan is om in Cairns een duikcursus te doen en het tropisch regenwoud (en de krokodillen) te bezoeken alvorens naar Darwin te vliegen en vandaar een tiendaagse toer naar Alice Springs te ondernemen (waarbij je ook kameel kunt rijden). Van Alice Springs vlieg ik dan terug naar Brisbane en vandaar naar Amsterdam. Het plan is om op 18 mei (precies 40 weken na vertrek) weer thuis te zijn.

Groetjes Laurie

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!