laurie21.reismee.nl

Pasen bij de Whitsundays

Hallo allemaal!

Tijd voor een update vanuit Australiƫ! De afgelopen 10 dagen heb ik weer een flinke afstand afgelegd en veel meegemaakt. Pasen 2014 was dit jaar wel heel bijzonder met een driedaagse boottocht naar de Whitsunday Eilanden. We waren met een groep van zo'n 24 bestaande uit Engelsen, Duitsers, Denen, Italianen en welgeteld 1 Australische. De boot vertrok al vrij vroeg naar onze eerste snorkelplek die ook wel 'the Fishbowl' genoemd wordt. De plek deed zijn naam eer aan, want er waren inderdaad talloze mooie, felgekleurde vissen te zien. De zon gaat hier al vrij vroeg onder, zo rond een uur of 6. Het was erg gezellig op de boot en het eten was goed. Het weer was perfect: er was volop zon. 's Nachts was het in eerste instantie behoorlijk heet in de slaapkamers, maar daar was ik ondertussen ook al aan gewend. De tweede dag moesten we al vroeg op (6.30) en voeren we naar de volgende plek waar we gingen snorkelen en kajakken. Het zicht was hier minder goed als op de vorige plek, maar het koraal was ontzettend mooi. De vorige avond hadden we ook nog uitleg gekregen over de verschillende vissoorten die er bij het Great Barrier Reef te vinden zijn. Tijdens het snorkelen heb ik geen schildpadden gezien, maar tijdens het kajakken wel 5! Dit was wel grappig, want de Italiaanse waarmee ik de kayak deelde en ik bleven maar schildpadden zien, terwijl de twee Engelsen die achter ons waren er geen een zagen en tot de conclusie kwamen dat zeeschildpadden een mythe moesten zijn. Na de lunch voeren we verder naar Whitehaven Beach wat het mooiste strand is dat ik ooit heb gezien. Het zand is zo wit als het maar kan en het water had alle verschillende tinten blauw. Hier brachten we de middag door alvorens we terug gingen naar de boot. We voeren naar een ander plekje voor een snorkel bij zonsondergang waar maar vier van ons aan meededen. Bij zonsondergang vindt er in het koraalrif eennsoort 'wisseling van de wacht' plaats. De vissen die overdag actief zijn gaan naar hun schuilplaatsen en de vissen die 's nachts actief zijn komen hun schuilplaatsen. Haaien hebben we niet gezien. Voor de nacht voeren we naar een inham waardoor de boot niet meer zo schommelde (voelde me de vorige nacht net een beetje dronken ofzo, alles bewoog namelijk). De bemanning deed alle lichten op de boot uit zodat we goed naar de sterrenhemel konden kijken. Die was echt ongelooflijk mooi! Zoveel sterren had ik nog nooit gezien (en die zul je in Nederland waarschijnlijk ook nooit zien). De kapitein vertelde ons waar de verschillende sterrenbeelden en planeten te vinde waren. We hebben Mars, Saturnus en Jupiter gezien, evenals twee vallende sterren. Vanaf het zuidelijke halfrond kun je de Poolster niet zien, dus hier gebruiken ze de 'Southern Cross' als referentiepunt.
De volgende dag stonden we ook weer vroeg op en voeren we naar een andere plaats voor de laatste snorkel en een ochtend op het strand. Na de lunch voeren we terug naar Airie Beach. 's Avonds zijn we nog gezellig met z'n allen uit geweest.