laurie21.reismee.nl

Sydney

Hallo allemaal!

Helaas is het al weer een tijdje geleden dat ik hier voor het laatst iets geschreven heb, maar ik zal nu proberen de draad weer op te pakken.

Toen het afgelopen januari wel heel erg heet werd (met temperaturen van 48 graden in de schaduw), ben ik naar Nieuw-Zeeland gevlucht, waar het erg aangenaam was. Nieuw-Zeeland is echt een ongelooflijk, adembenemend, mooi land en ik zou willen dat ik het op kon pakken en naast Engeland kon plaatsen. Helaas! Ik voelde me een enorme geluksvogel dat ik er 3 maanden door heb mogen brengen. De mensen in Nieuw-Zeeland, ofwel Kiwi's ( Kiwi's zijn er mensen of vogels, maar zeker geen fruit! (die noemen ze kiwifruit) zijn zoals ik me de Australiƫrs voorgesteld had: ontzettend relaxed en laid-back. Ze zijn echt heel aardig en daar doen ze dan ook echt hun best voor, ze willen echt gewoon aardig en behulpzaam zijn. Verder zijn Kiwi's ook ontzettend veel bezig met het milieu, ze houden van organische groenten en fruit en de kippen, koeien en varkens hebben een goed leven en worden niet in veel te krappe hokjes weggestopt. In Nieuw-Zeeland vind je veel vegetariƫrs en de meeste mensen (buiten de steden) hebben ook hun eigen (meestal organische) moestuin. Wat me verder ook opviel, was dat het water in ieder meer, rivier, beek, plas en de oceaan kristalhelder was. Als het niet bewolkt was, was het water dan ook knalblauw.

Mijn 3 maanden in Nieuw-Zeeland heb ik doorgebracht met vrijwilligerswerk op boerderijen en op een plaats waar paardrijtochten georganiseerd werden. Verder heb ik samen met een Duits en een Canadees meisje 25 dagen in een campervan rondgereisd. Reizen met een campervan geeft je enorm veel flexibiliteit, maar comfortabel is het zeker niet!

Afgelopen donderdag was het helaas tijd om Nieuw-Zeeland weer te verlaten. Van Christchurch vloog ik naar Auckland en van Auckland ging de reis verder naar Sydney. Om 9 uur 's avonds lokale tijd kwam ik in Sydney aan. De douane viel erg mee, de vorige keer moesten we met onze spullen op een lijn gaan staan waarna er een hond langs kwam om aan de bagage te snuffelen. Dit keer kon ik zo doorlopen. Per bus ging de reis vervolgens verder naar het hostel in het centrum van Sydney.

De volgende dag had ik nog van alles te regelen, zo moest ik bijv. naar de bank om een nieuwe pincode te vragen (oude vergeten, oeps!) en natuurlijk moest de rest van de reis nog gepland worden! De komende 6 weken staan nu helemaal volgeboekt. Het plan is om vanuit Sydney via de oostkust naar Cairns in het noorden door te reizen. Van daar vlieg ik dan naar Darwin (krokodillen kijken :-)) van waar ik dan naar Alice Springs in het droge midden van Australie reis alvorens terug te vliegen naar Brisbane en van Brisbane naar Schiphol (aankomst om ongeveer 10 uur op 18 mei).

De afgelopen paar dagen heb ik Sydney en Bondi verkend. Sydney is echt een hele leuke stad en ook enorm groot. Ze hebben geprobeerd met oud-uitziende gebouwen (die helemaal niet oud zijn, althans naar Europese maatstaven) Londen na te bootsen. Op zaterdag was er een stadswandeling waarbij de gids ons een hoop kon vertellen over de 'convict-history' van Sydney. Via de botanic gardens gingen we naar de haven en het oude centrum (the Rocks) van Sydney. En in die haven vonden we natuurlijk ook het welbekende Opera House en de Harbour Bridge. Op zaterdagavond was er vuurwerk in de Darling Harbour. Op zondag was het tijd om de grote stad te ontvluchten (wat echt heerlijk was) en de Blue Mountains te gaan bezoeken. De Blue Mountains worden de Blue Mountains genoemd omdat er enorm veel eucalyptusbomen staan die een olie afgeven die zorgt voor een blauwachtige waas. Het was er echt onzettend mooi (zie de Facebookfoto's) en we hadden een heel leuk gezelschap bestaande uit Duitsers, een Belge, Engelsen en Fransen. Helaas zat het weer niet heel erg mee en moesten we voortijdig naar Sydney terugkeren.

Aangekomen in Sydney ging de reis weer verder naar het wereldberoemde Bondi Beach (helaas is het ondertussen al erg laat in het seizoen en was de strandwacht niet heel actief). Helaas zat het weer de afgelopen twee dagen ook al niet echt mee. De zonneschijn wisselde zich erg snel af met regen (kustweer, blegh, gelukkig hebben we daar in Limburg geen last van). Gelukkig was het vanmorgen toen ik naar Tamarama Beach ging wel mooi weer en spotte ik zelfs een hele school dolfijnen!

Hierna was het tijd om terug te keren naar het stadscentrum (hoewel ik nog een keer op en neer moest omdat ik er halverwege achterkwam dat ik mijn iPad in het hostel in Bondi had laten liggen) en de ferry naar Manly te nemen. Manly Beach is een van de beste surfstranden van Sydney. De vaartocht gaf ook een mooie gelegenheid om de Opera House, de Harbour Bridge en de skyline van Sydney te fotograferen. Vanavond neem ik de nachtbus naar Byron Bay, de eerste stop op mijn weg naar het noorden. Byron Bay schijnt een heel leuk plaatsje te zijn waar mensen altijd langer blijven dan ze van plan waren. Ik ben benieuwd. Langer blijven zit er voor mij in ieder geval niet in, want de bus naar Noosa is al geboekt!

Ik zal mijn best doen om deze blog de komende weken goed bij te houden :-)

Groetjes Laurie

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!